Zwiedzamy Dolny Śląsk w ramach projektu Poznaj Polskę – edycja 2023

W dniach od 24 do 26 kwietnia 2023 r. w ramach projektu Poznaj Polskę – edycja 2023 odbyła się wycieczka klas trzecich na Dolny Śląsk.

W ciągu trzech dni zrealizowaliśmy następujące punkty edukacyjne:

Poz. 16 – Kudowa Zdrój – Park Narodowy Gór Stołowych

Na wycieczce przyszło nam się zmierzyć ze skalnym labiryntem pełnym głębokich szczelin, korytarzy i blokowisk skalnych. Przemierzając zaułki labiryntu mogliśmy podziwiać przepiękne formy skalne, ale i tak nic nie przebiło zejścia z Błędnych Skał: błoto, błoto i jeszcze raz błoto. Z wypiekami na twarzy, pobrudzonymi butami i nieodzowną radością przywitaliśmy kierowców czekających na nas na parkingu. Aby odpocząć i zebrać siły na następny dzień, wieczorem zorganizowaliśmy ognisko, przy którym wiele osób ujawniło swój talent wokalny 🙂

Poz. 17 – Wambierzyce – Bazylika Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny

Kolejnym punktem naszej wycieczki były położone u podnóża Gór Stołowych Wambierzyce. Wraz z przewodnikiem udaliśmy się do największej atrakcji tego miasta, czyli Kościoła Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, nieprzypadkowo nazywanego śląską Jerozolimą. W Bazylice oglądaliśmy liczne kaplice i krużganki poprowadzone dookoła owalnej nawy. Naszą uwagę zwróciła postać Matki Boskiej Królowej Rodzin, wyrzeźbiona w drewnie lipowym.

Poz. 42 – Ząbkowice Śląskie – Krzywa Wieża

W drodze powrotnej zajechaliśmy do Ząbkowic Śląskich, gdzie mogliśmy się przekonać, jak krzywa jest wieża, podobna do tej, która jest w Pizie. Jest to najwyższa krzywa wieża w Polsce – ma 34 m wysokości, a jej obecne odchylenie od pionu wynosi 2,14 m.

Poz. 100 – Duszniki Zdrój – Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju

W zakresie kultury i dziedzictwa narodowego zwiedziliśmy także Muzeum Papiernictwa w Dusznikach – Zdroju. Odbyliśmy tam lekcję muzealną, podczas której poznaliśmy historię papieru w Polsce i na świecie. Mieliśmy też okazję wziąć udział w warsztatach czerpania papieru, prowadzonych zgodnie z tradycją powstałą w średniowiecznych Włoszech. Podczas tych zajęć wykonaliśmy białe i żółte kartki papieru z lawendą, w kształcie serca, które mogliśmy zabrać do domu, jako pamiątkę.

Poz. 130 – Kudowa Zdrój – Muzeum Zabawek

Bardzo miłym zaskoczeniem było dla nas Muzeum Zabawek w Kudowie – Zdrój. To niepozorne miejsce skrywa ponad pięć tysięcy eksponatów z różnych epok. Właścicielka tego muzeum – i jednocześnie nasza przewodniczka po tym obiekcie – fantastycznie opowiedziała nam historie wielu zabawek. Przyjemnie było wrócić pamięcią do lat, gdy byliśmy jeszcze małymi dziećmi…

Poz. 929 – Częstochowa – Jasna Góra – zespół klasztoru oo. Paulinów

Na koniec udaliśmy się do Częstochowy – ostatniego punktu naszej wycieczki. Z niemałym poślizgiem zdążyliśmy na obiadokolację, by potem jeszcze wstąpić do klasztoru ojców paulinów na Jasnej Górze. Było już po 19 i właśnie kończyła się Msza św., więc tylko na chwilę wstąpiliśmy do kaplicy, by w skupieniu oddać cześć Matce Boskiej, Królowej Polski.

Dodatkowo poza programem „Poznaj Polskę” udało nam się spędzić trochę czasu u naszych południowych sąsiadów – Czechów. Zwiedziliśmy Pragę oraz Skalne Miasto w Adrspach.

Mam nadzieję, że wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci i nieraz będziemy z uśmiechem na twarzy wspominać nasze wspólne przygody!